Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра

Коли заходить мова про село Васютинці, то неодмінно виникають приємні асоціації, пов'язані з відпочинком біля води. Село розкинулось у мальовничій місцевості Дніпрової заплави за  40 км від райцентру, смт.Чорнобай .

 За величиною с.Васютинці  належить до сіл середньої руки: тут 978 дворів із населенням 1330 чоловік. Як і в інших селах, демографічна ситуа­ція складається вкрай несприятлива. 2009 року в селі народилося 15, помер­ло 35 чоловік. Зручне

географічне положення села, його родючі землі, чудо­ві умови для відпочинку біля Дніпра. Село славне своїми багатими трудовими традиціями.

А тепер помандруймо у минуле Васютинського навчально- виховного комплексу.

  У селі Васютинцях працює школа-десятирічка,збудована у 1937 році. У 1938 році в школі відбувся перший випуск учнів-десятикласників. Всього було 14 випусків. Ця школа мала просторі,світлі кімнати-класи.У 1957-58 роках у школі налічувалось 627 учнів. Це діти колгоспників і сільської інтелігенції. Всі діти шкільного віку в селі були охоплені шкільним навчанням. У школі працювало 45 учителів із спеціальною педагогічною освітою,18 учителів мали закінчену освіту. Повоєнну школу очолював Демченко Микола Митрофанович,школа налічувала 1200 учнів В зв’язку з будівництвом Кременчуцької ГЕС відбулося переселення придніпровських сіл на нові місця. Нове село будували в степу, за 6 км від старого села. Першою будівлею в селі була школа. Її будівництво закінчилося у 1959 році.

    Біля школи був збудований 8 квартирний будинок для вчителів. В одній із квартир була розміщена шкільна бібліотека.  Бувший бібліотекар Кудря Іван Іванович виїхав на Донбас.  На місце бібліотекаря була переведена учителька молодших класів Сененко Наталія Петрівна. Ця людина бібліотекар-від Бога, бо працювала і жила в бібліотеці, це була її квартира. Хоч літератури на той час було і мало вони вишукувала матеріал в газетах, журналах все це складала в папки, нею було написано багато бібліографічних оглядів, до різних свят вона писала сценарії.

    В 1965 році в шкільному дворі було побудовано ще одне приміщення, де й розмістилася шкільна бібліотека.

З 1974 по 1977рр. бібліотекарем стала працювати Матуся Л.М. Молода,енергійна жінка віддана своїй справі,гідно продовжила справу своєї попередниці. Головним напрямком її роботи було естетичне оформлення бібліотеки, вона залишила добрий спогад про свою роботу на стінах вона намалювала ілюстрації до казок.

В 1980 – 1986 р. бібліотекарями працювали Матуся Ніна Федорівна.

З 1986-1989 р. Пістун Наталія Анатоліївна.

З 1989 року і по даний час бібліотекарем школи працює Кикоть Надія Петрівна. Шкільна бібліотека розташована в великій світлій кімнаті, де окремо зберігається фонд підручників у кількості 3079 примірників.

Абоне­мент з фондом художньої та методичної літератури в кількості 7325 примір­ників. 

Читальний зал оснащений бібліотечною кафедрою,стелажами, фондом періодичних видань журналів та газет.

Продовжуючи справу своїх попередників бібліотекар велику увагу приділяє збереженню і поповненню бібліотечного фонду. Всі книги в бібліотеці розміщені за системою ББК в алфавітному порядку.

      Шкільна бібліотека є центром пропаганди книги, надійним помічником педагогів у навчанні та вихованні учнів.

Основними напрямками роботи бібліотеки є:

   -довідково-бібліографічне забезпечення навчально-виховного процесу;

   -вивчення та розвиток читацьких інтересів, керівництво читанням дітей;

   -інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу;

   -популяризація літератури.

Навчити дітей-читачів користуватися книгою, фондами бібліотеки допо­магає система занять з основ бібліотечно-бібліографічної грамотності.

Так   проводяться   бібліотечні   уроки   на   теми:

                        «Звідки прийшла книга»

                        «Правила спілкування з книгою»,

«Гігієна   читання»,

«Структура   книги»,

«Автори   книги»,

«Екскурсія до бібліотеки»,

«Періодика для дітей»,

«Як правильно   читати».

З метою інформування вчителів і учнів систематично діє книжкова виставка «На хвилинку зупинись- нові книги подивись».

Оформлена постійно-діюча книжкова поличка «Освіта - це обличчя розуму».

 Шкільна бібліотека - це фундамент освіти і самоосвіти, скарбниця людського знання. Вона забезпечує потреби навчально- виховного процесу в усіх його ланках, надає систематичну допомогу учням в опануванні знаннями з навчальних предметів, виховує бажання розширювати обсяг знань, знайомитись із різноманітними джерелами інформації, навчає ро­зуміти їх, користуватись ними, виховує   творчого   читача.

Для цього в бібліотеці створена картотека газетно- журнальних статей на допомогу у вивченні   різних предметів.

Оформленні тематичні папки:

 «На допомогу вивчаючим історію»,

 «Народознавство»,

«Письменники рідного краю»,

«Історія рідного краю»,

«Стежинами Васютинського дендропарку»

З метою популяризації літератури з різної тематики оформлені книжкові виставки:

     «Екологія сьогодні»;

      «Моє село – частинка України»,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    «Мово рідна,живи в ріднім домі»,

      «Я люблю-Україну»,

      «Знати права — пам'ятати обов'язки»,

      «У пам’ять про скорботний 33»

Особливу увагу в своїй роботі бібліотека приділяє популяризації літератури

 рідного краю.

 Оформлені тематичні папки:  

 «Черкащина — мій рідний край»,

 «Література рідного краю».

   Тематичні полички:

 «Черкащина — України рідної окраса»,

«Письменники Чорнобаївщини».

  Бібліотекою проводиться робота по поляризації творів і увіковіченню пам'яті Т.Г. Шевченка.   Це і бесіди бібліотекаря „Ім'я Шевченка на карті ", ранок по­езії „Шевченкове слово - пісня не вмре, не загине", викладка літератури „Ти завжди в серцях людей, Тарасе!". 

Постійну увагу бібліотека в своїй роботі приділяє популяризації літера­тури по народознавству.

Діє змінний щомісячний „Календарик читача", офо­рмлені папки:

„Без верби і калини - нема України",

„З джерела народного",

„Українські народні свята, звичаї, обряди".

 Щорічно в закладі відзначається Всеукраїнський День бібліотек. В цей день   проводиться  посвячення учнів 2 класу в читачі бібліотеки.

В закладі проходить акція «Подаруй бібліотеці книгу»

В листопаді місяці проходить шкільний  конкурс «Найкращий читач року» для учнів 6-7 класів.

Традиційно в школі проводиться Тиждень дитячої та юнацької книги.

Колектив школи постійно  бере активну участь в огляді-конкурсі „Живи, книго!". І це невипадково, бо дирекція, вчителі, бібліотекар, учнівський комітет школи продумують, розробляють заходи по проведенню огляду-конкурсу. В бібліотеці естетично оформлені стенди по огляду-конкурсу, класи, окремі учні відзиваються подяками та грамотами за перемогу в шкільному турі акції „Живи, книго!"

В кожному класі оформлені „Куточки  бережливих".

Класоводи, класні керівники на виховних годинах проводять бесіди:

„Скільки коштують державні підручники",

„Правила поводження з книгою".

На початку навчального року директор закладу видає наказ „Про міри по збереженню фонду підручників та художньої літератури і відповідальність за загублені книги, видані бібліотекою школи", „Про участь школи у проведен­ні Всеукраїнської акції „Живи, книго!", „Про проведенняу закладі конкурсу «Найкращий читач року!"

По школі розроблені єдині вимоги та критерії оцінювання стану збереження підручників, заходи, під час проведення яких будуть систематично проводиться рейди-перевірки підручників.

Велику допомогу в теперішній час надає господарство СТОВ «Дніпро» в придбанні нової літератури, підписці періодичної преси, на сьогоднішній день бібліотека одержує - 15 періодичних видань.

Отже наша шкільна бібліотека - структурний підрозділ школи, головне завдання якого сприяти інформаційному забезпеченню навчаль­но-виховного процесу. Бібліотека забезпечує цей процес в усіх його ланках, надаючи систематичну, цілеспрямовану допомогу учням в опануванні знан­нями з шкільних предметів, вивчення яких передбачає шкільна програма, виховує творчого читача.

Не може бути учень грамотним, не знаючи творів. Класична література Шевченка, Марка Вовчка, Лесі України була і є неперевершеною школою майстерності. На ній виховуються учні і стають людьми з великої літери.

 Постійна підтримка з боку  адміністрації НВК, співпраця з педагогічним колективом, з сільською бібліотекою дає надію бачити майбутнє нашої шкільної бібліо­теки як центру пізнавальної та науково-педагогічної інформації.

 

Опис досвіду роботи бібліотекаря

КИКОТЬ    НАДІЇ     ПЕТРІВНИ

Васютинського   навчально – виховного  комплексу

«Дошкільний  навчальний  заклад – загальноосвітня  школа  І – ІІІ  ступенів»

Чорнобаївської  районної  ради

  Черкаської  області

 

Категорія: спеціаліст 9 розряду.   

Педагогічний стаж: 26 років

 

Тема:«Сучасні підходи до розвитку читацьких інтересів школярів»

 

Актуальність досвіду

                                                               Людина – це підсумок прочитаного.  

                                                    Дитина, яка свого часу не зустрілася з

                                                       доброю книгою, не стане в майбутньому

                                                       яскравою  особистістю.

Закон України «Про загальну середню освіту» визначає  важливу роль  шкільної бібліотеки , яка є важливим засобом і формою втілення в життя культурно-виховної та просвітницької роботи у системі освіти. Саме вона сприяє формуванню культури читання, саморозвитку особистості дитини, підвищенню інформаційної, освітньої, пізнавальної, інтелектуальної компетентності сучасних школярів.

Протягом останнього часу спостерігається спад читацької активності та культури  учнів. Тому ,одним з  головних завдань шкільного бібліотекаря  є  підвищення  інтересу школярів до читання художньої літератури та періодичних видань, зацікавлення дітей науковою та довідковою літературою, формування умінь та навичок  користуватися нею. Саме зараз, у вік комп’ютеризації і доступу до Інтернету, багато учнів мають можливість одержати знання саме через комп’ютер. Вони все рідше тягнуться до книжки.

Сучасний навчально-виховний процес спрямований на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник, бібліотекар мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя. Тому пропаганда читання, виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури, мають бути пріоритетом спільної діяльності педагогів, бібліотекаря та батьків.  

Теоретична база досвіду

Перехід освіти на новий  Державний стандарт,введення нових програм, надходження нових підручників  вимагає активного оновлення, пошуку нових технологій і знань, підвищення фахового  рівня шкільного бібліотекаря, адже йому потрібно намагатися йти попереду читача, не бути пасивним очікувачем, коли учитель чи учень прийде до бібліотеки за потрібною інформацією , а своєчасно знаходити і активно пропагувати новинки літератури.

Носієм інформації в шкільній бібліотеці є книжковий фонд художньої, науково-пізнавальної і довідкової літератури, максимальне розкриття якого, в умовах відкритого доступу, є запорукою успішного керівництва процесом читанням. Відкритий доступ до бібліотечного фонду – це один із шляхівприщеплення інтересу до книги, оскільки саме він допомагає виховати у читачів такі риси, як чесність, відповідальність, допитливість.

Відкритий доступ до книжкового фонду особливо необхідний  дітям, інтереси яких ще не сформувалися. Він дає змогу читачам детальніше познайомитись з фондом та вибрати книгу з тієї чи іншої теми.

 

Технологія досвіду

Бібліотека Васютинського НВК - є важливою ланкою забезпечення навчально-виховного процесу у закладі, скарбницею усіх духовних багатств, осередком інформаційної роботи. Сюди йдуть за книгою та порадою, тут навчають дітей пізнавати,працювати,спілкуватися,тут надають науково-методичну допомогу педагогам. Вона є фундаментом освіти і самоосвіти,берегинею людського знання.

Бібліотека закладу працює за сучасними інноваційними технологіями, має  сучасні технічні засоби, що дозволяють одержувати різноманітну інформацію і тим самим задовольняє будь-які інформаційні запити читачів.

У результаті підключення шкільної бібліотеки ( 2011 рік) до всесвітньої мережі Інтернету у дітей відкрився доступ до необмеженої кількості інформаційних джерел як традиційних (книг, газет, журналів), так і нетрадиційних для бібліотек (відео- та аудіо-матеріалів, комп’ютерних програм, баз даних).

Комп’ютеризована шкільна бібліотека є центром виховання інформаційної культури підростаючого покоління.

Пріоритетом у діяльності - є бібліографічне інформування читачів. Тому я працюю у тісному контакті з педагогічним та учнівським колективами,систематично інформую вчителів та учнів про нові документи в галузі освіти, про надходження нових підручників та новинок методичної літератури. Цю інформацію висвітлюю в інформаційних списках нових надходжень, що знаходяться у методичному кабінеті закладу та рекомендую педагогам на засіданнях методичних об’єднань, педрадах,нарадах при директору, класних годинах.

Як координатор інформаційної культури читача постійно забезпечую дієвість бібліотечних  тематичних поличок «Бібліотекар -педагогу», «Бібліотекар – учню», «Бібліотекар – батькам».

У роботі бібліотекаря широко впроваджую проектні технології. Матеріали    проектів «Сторінками історії  рідного краю», «Дивосвіт легенд Антоніни Гармаш - Литвин», «Пророче слова Раїси Пономар», «Я на цій землі народився», «Чорнобиль у долі моїх односельців», «Сучасні письменники для дітей», «З історії книгодрукування» розвивають самостійність, сприяють розширенню інформаційної культури читача, мають важливе виховне значення.

На мою думку наявність у бібліотеці Всесвітньої мережі Інтернет –  дає можливість учням і педагогам використовувати інформаційний простір мережі Інтернет, знайомитися з матеріалами перспективного досвіду відомих педагогів, новими освітніми технологіями, користуватися електронними посібниками художньої та довідкової літератури Вікепедії.

У своїй роботі постійно звертаю увагу на формуванню культури читання, саморозвитку особистості дитини, підвищенню інформаційної, освітньої, пізнавальної, інтелектуальної діяльності школярів.

Ефективними технологіями інформування школярів та педагогів є організація книжкових виставок. Кожна виставка, несе в собі інформацію, розширює кругозір, охоплюючи  різноманітні теми, присвячені  різним подіям суспільного і громадського життя в нашій країні.
Книжкові виставки – важлива форма наочної пропаганди фонду бібліотеки, їм властиві такі риси, як: актуальність, оперативність.
Ефективність книжкової виставки залежить від матеріалів, які їх супроводжують, від місця розташування  у бібліотеці від того, для якого віку вона призначена. Пошук нових підходів до організації книжкових виставок проявляється в різних напрямках, зокрема в урізноманітненні їх видів. Це може бути:  виставка-вікторина, виставка-прем’єра книги, виставка-роздум (над темою, над проблемою, над книгою), виставка-загадка,виставка-кросворд .
В закладі систематично практикується проведення тематичних книжкових виставок, що сприяють формуванню ціннісного ставлення до себе, свого народу, держави: «Олімпійське сузір’я України», «Не кажіть, була війна давно...», «Україна - шлях до правової держави», «Україна соборна держава», «Запалимо свічку скорботи», «Через роки,через віки ми чуєм голос твій,
Тарасе», «Біль і пам'ять Чорнобиля», «Що ми знаємо про права дитини», «Життя мов спалах блискавки», присвячена творчості Василя Симоненка, «Література рідного краю».

Книга – велике диво, створене людиною, книга – постійне джерело знань, здобутих людством протягом віків. Спілкування з книгою допомагає дитині оволодіти певною системою знань, засвоїти досвід попередніх поколінь, прилучити її до культурних надбань та цінностей українського народу, його звичаїв та традицій.

Найбільш популярними формами роботи, що сприяють розвитку інтересу дітей до книги є:

§      групові та індивідуальні презентації за прочитаними книжками;

§      популяризація книжок за допомогою тематичних виставок та оглядів літератури;

§      створення рекомендаційних списків літератури для різних вікових категорій;

§      конкурси на кращий малюнок до улюбленої книги;

§      роздуми про прочитану книгу (зошит відгуків про прочитану книгу);

§      бібліотечні уроки;

§      ляльковий театр ;

§      уроки презентації ;

§      літературні ігри ,конкурси,вікторини.

Ось чому шкільний бібліотекар велику увагу приділяє пошуку цілеспрямованих новітніх технологій щодо популяризації художньої, науково-популярної літератури, які формують у школярів нагальну щоденну потребу в читанні книг, у роботі з ними.

З метою посилення ролі книги в безперервному процесі, формування учнівської молоді культури читання, виховання бережливого ставлення до книги  у закладі  традиційно проходить дитячий ранок «Посвята у читачі», тиждень дитячої та юнацької книги, свято книги, місячник Всеукраїнської акції шкільної бібліотеки, бібліотечний квест «Сторінками прочитаних книг».

Такі заходи сприяють підвищенню інтересів учнів до книги, до читання. Як правило після кожного успішного проведеного бібліотечного уроку, огляду книг, у шкільній бібліотеці створюється ціла черга учнів за цікавими книжками. Покликання кожного масового заходу – прищеплювати учням смак до художнього слова, щоб пізнати його багатство, красу, емоційну силу, неповторне звучання рідною мовою; піднести дитячу самоосвітню діяльність на висоту нашого часу – часу з потребою безперервної освіти, безперервного

розвитку та максимальної віддачі.

Активність, творчість , креативність стали основою роботи учнів - старшокласників під час проведення конкурсу «Кращий логотип та гасло шкільної бібліотеки». «Я дихаю – значить існую, я читаю - значить я живу!»- ці слова стали кредом учнів - читачів.

Щорічно проходить конкурс «Найкращий читач року», серед учнів 6 -7 класів,  а також заходи з нагоди знаменних та пам’ятних дат.

Активну участь беру у підготовці та проведенні предметних тижнів, організовую тематичні та бібліографічні огляди літератури «Світ хімічних елементів», «З природою живи у дружбі», « Волі народної дзвін», «Закон і ми», «Козацькому роду нема переводу».

Діяльність бібліотеки є невід`ємною частиною всього навчального процесу школи. Так само, як нестандартні інноваційні уроки вчителів підвищують зацікавленість учнів до предмета, розвивають творчість, навчають працювати з різними джерелами знань, так і нестандартні бібліотечні заходи дають можливість зацікавити дітей доброю книгою й іншими культурними надбаннями людства, піднести дитячу самоосвітню діяльність на висоту нашого часу – часу з потребою безперервної освіти, безперервного розвитку та максимальної віддачі.

«Без високої культури читання немає ні школи,ні справжньої розумової праці, читання - це найважливіший інструмент навчання та джерело багатого духовного життя»  - говорив відомий педагог В. Сухомлинський. Саме тому сучасний навчально-виховний процес має бути  спрямований на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя. Велику роль у цьому процесі відіграє книга. Тому пропаганда читання, виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури, формування  вміння користуватися бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, розвиток пізнавальних інтересів – пріоритетні напрямки спільної діяльності педагогів, бібліотеки, батьків. Адже «Читання – шлях до успіху». У практиці своєї роботи застосовуємо різноманітні форми і методи індивідуальної роботи з читачами різних вікових груп.

В основі індивідуальної роботи з учнями молодших класів лежить спільна робота бібліотекаря, вчителя, батьків у пробудженні та розвитку дитини інтересу до самостійного читання, до дитячої книжки.

У практиці своєї роботи застосовуємо різноманітні форми і методи індивідуальної роботи з читачами різних вікових груп.

В основі індивідуальної роботи з учнями молодших класів лежить спільна робота бібліотекаря, вчителя, батьків у пробудженні та розвитку дитини інтересу до самостійного читання, до дитячої книжки.

Велику увагу звертаю   вивченню уподобань школярів шляхом проведення   моніторингових досліджень, анкетувань, тестів «Чи вмієш ти читати?», «Бібліотека – очима читача». Результати анкетування дають змогу зорієнтувати увагу на кожну особистість, здійснити керівництво читанням через співпрацю, надати допомогу в доборі літератури, вихованні культури читання.

 Відомий український письменник Михайло Слабошпицький вдало відмітив, що людина – це підсумок прочитаного. Дитина, яка свого часу не зустрілася з доброю книгою, не стане в майбутньому яскравою особистістю. Саме ці слова є моїм кредом, акмеологічною вершиною бібліотекарської діяльності.

 

Результативність досвіду та його аналіз

2011 рік- І перше  місце у обласному  конкурсі «Шкільна бібліотека року », номінація «Майстер бібліотечної справи»

2010-2014 рік–учасник конкурсу «Найкращий читач року».

2014 рік –Районний етап конкурсу «Найкращий читач року». Матуся Іван, учень 8 класу посів  ІІ місце та нагороджений  Грамотою відділу освіти Чорнобаївської райдержадміністрації.

Практична значущість досвіду та можливість розповсюдження

Досягаючи головної мети у роботі над проблемою «Сучасні підходи до розвитку читацьких інтересів школярів»,  пошуку нових підходів   до підвищення читацької культури учнів, а саме - використання інтерактивних та ігрових технологій,    обґрунтовуючи практичну значущість досвіду,можна зробити висновки, що  робота бібліотекаря має позитивний вплив на формування духовно багатої та морально стійкої особистості